Anna Bellman

Anna Bellmans blogg

Dummare idag än igår

Att leda en hel dag som heter Smart Conference borde ju innebära att man också blir smartare. Kan man tycka. Men ju mer och djupare kunskaper jag får kring digitaliseringens olika utmaningar desto mer inser jag hur svindlande området är. Och hur fascinerande den tid vi lever i är. Med ens sköljer en tacksamhetens våg in över förmånen att få leva här och nu. För det är mycket som händer. Och det händer snabbt.

Dagen bjöd på många insikter, många klokskaper, många konkreta grejer över vad som faktiskt går att göra framåt med rätt fokus. Att det framför allt handlar om att få med sig människor, såväl ledning/styrelse som medarbetare. Tekniken finns redan. Robotarna likaså. Det är inte framtid, det är här och nu.

Vissa delar under konferensen kändes mer än exklusiva. Som när superkrögaren Björn Franzén visade hur han med sin iPad digitaliserar sin restaurang och kan hålla samma höga kvalitet i sin nya restaurang i Hong Kong, trots att han inte fysiskt är på plats. Tror inte att han pratat om det någon annanstans. Och tror inte att någon annan på hans nivå använder möjligheterna på samma sätt. Fascinerande.

Kjell A Nordström avslutade dagen genom att bland annat leverera insikten att vi varje dag blir lite dummare än vi var igår – eftersom mängden information ökar lavinartat för varje dag som går. Jobbig insikt på en Smart konferens. Samtidigt så för digitaliseringen med sig så mycket positivt och så många möjligheter att ja, den gör oss faktiskt lyckligare (två superkorta utdrag ur ett en timmes fantastiskt föredrag).

En förmån att få leda en så intressant dag med så många insikter. Och även om jag kan förstå att jag är lite dummare idag än jag var igår, så tycker jag ändå att jag är riktigt smart – som jobbar med så många smarta människor i så många smarta sammanhang. Tack Axians.

Smart Conf inledning med Stefan Kulhanek Smart Conf Björn Franzén Smart Conf Anna Bellman Smart Conf Avslutning Smart Conf Panel Smart Conf Kjell A Nordström Smart Conf Anna och Kjell A N

 

 

Fotograf (förutom selfien med Kjell A Nordström): Peter Holgersson

 

Jag älskar när jag har fel

Jag erkänner. Jag trodde inte att en kapitalmarknadsdag skulle vara så kul att moderera när jag först fick frågan.

Men jag älskar när jag har fel. Det var flera faktorer som gav en fin förmiddag. Ett hängivet förarbete, en fantastiskt inlyssnande och positiv inställning, och en riktigt professionell inramning med superhärlig lokal och bra teknik. Bland annat.

Vi höll till i en av Atrium Ljungbergs fastigheter, hos den fantastiska eventbyrån Step2 Communications som förvandlat sin innergård till en riktigt trevlig konferenslokal.

”Vi levererar ett stabilt resultat och överträffar vår prognos.” Så kommenterade vd:n Annica Ånäs Atrium Ljungbergs bokslut för 2016 som kom igår.

Vad beror det stabila resultatet på och hur ser framtidsutsikterna ut? Under förmiddagen idag, under den första kapitalmarknadsdagen som Atrium Ljungberg arrangerat, så fick vi veta mer om bokslutskommunikén, om projektportföljen, och vi tog ett djupare dyk i den nya bostadsaffär som är en viktig pusselbit för att Atrium Ljungberg ska kunna bygga hållbara stadsmiljöer framöver.

Hela seminariet kan du se här

Under Moderator
24 Feb, 15:15

Når du din publik/målgrupp?

För att nå sin publik eller målgrupp handlar det om att engagera. Oavsett om vi pratar om sociala medier, reklamkampanjer, konferenser… Det är så många som vill nå sin publik, men där publiken tröttnar redan innan engagemangsförsöket påbörjats. För att man gör det fel. För att man mer pratar om sig själv än det som berör.

Meridiumdagen idag gjorde man många rätt, och då tänker jag inte i första hand på valet av moderator (det är tydligen viktigt med humor också för att nå sin publik, och här var ett taffligt försök till lite glimt i ögat ;-)). Genom att blanda talare där vissa var framför allt för att inspirera kring hur man bland annat ska skapa succé i sociala medier genom hur man jobbar med sitt innehåll, medan andra talare pratade mer om konkreta tips på hur man verkligen gör. Publiken fick välja mellan två olika spår, tio minuters bensträckare mellan varje presentation, de flesta presentationer bara 30 minuter långa (förutom de två Key Notes i början och slutet på dagen). Hela tiden med möjlighet att interagera genom ett interaktivt verktyg, och så fysiskt såklart.

Frida Boisen – nyligen framröstad till Årets Digitala Ledare, rankad som en av Sveriges topp tre digitala superprofiler och en av Sveriges 150 Superkommunikatörer som skrivit boken ”Digital succé – så lyckas du med sociala medier” – avslutade dagen med fart och fläkt och en gigantiskt portion energi. Hon uppmanade till att hitta sin själ, sin story och att tala till hjärtat. För det är det som engagerar. Inte att berätta hur förträfflig man är. Vilket så många av oss pysslar med när vi försöker göra digital succé. Med mindre bra resultat.

Hemläxan är given. Ta fram vad och varför du vill nå din publik och din målgrupp, och börja. Med fokus på den du vill nå. Skruva sedan på det du kommunicerar i olika former och varianter och kanaler. Om och om igen. Det behöver inte vara perfekt. Bara det talar till hjärtat.

fullsizeoutput_2cd9 IMG_0805 Moderator Meridiumdagen

 

 

Framtiden blir mer digital – blir du?

Det har alltid varit viktigt. Att ha förmågan att kunna känna av vad som gäller framåt, för att lyckas. Att vara lite bättre än sina konkurrenter. Du behöver inte vara först, bara du är bättre. En inte helt lätt utmaning… Steel with pride: Att se vad andra gör, att ta intryck av andra, för att på så sätt skapa sin agenda. Att göra som man alltid har gjort kan dessvärre bli ett så kallat ”Kodak-moment” – man är så nöjd och glad över sin marknadsledande position att man inte märker när det digitala förändrar spelplanen så att man själv hamnar på läktaren, om man ens får sitta där.

Under The Sales Conference idag samlades nästan 700 personer för att inspireras och diskutera Framtidens försäljning inom komplex B2B-försäljning. Den enda dagen på året då man får hjälp att titta in i framtiden och förbereda sig på en del av det som kommer. Och det var riktigt bra talare i år: Magnus Lindkvist, Sara Öhrvall och Henrik Larsson-Boman fullkomligt briljerade på scen.

Vi vet inte mycket om framtiden. Det vi tror att  vi vet är att den blir mer och mer digital. Sociala nätverk genererar hälften av alla nya leads inom B2B. SEO genererar mer än hälften av alla leads och e-post 77%. Videomarknadsföring för B2B ökar enormt. Förståeligt, eftersom nästan hälften av b2b-köpare tar del av video online för att utvärdera tjänster och produkter.

Vi förändrar ständigt vårt sätt att agera, att sälja. Cold Calls kan vara på utdöende, till förmån för Social selling. Robotar kommer, ny teknologi möjliggör nya säljkanaler och säljbeteenden. Idag har vi fått insyn i många nya trender och förhållningssätt som det är bäst att hålla koll på fraöver.

Och ändå, trots att vi fått insyn i en hel del, så kanske den största insikten är att vi inte vet mycket om vad som kommer. Men att det är både en intressant och spännande utvecklingen vi har förmånen att vara mitt i. Så det är bäst att ”stay tuned”.

fullsizeoutput_2cd1 IMG_4701 IMG_0795 Skärmklipp 2016-11-22 12.38.27 Skärmklipp 2016-11-22 21.27.29

22 Nov, 21:21

Omfamna Kuba – gäller allt i livet

Har precis kommit hem från en synnerligen annorlunda och berikande resa till Kuba. Fick rådet innan jag åkte att jag skulle omfama Kuba. Eftersom mycket är så annorlunda där så gäller det att ta det som det är, istället för att uppröras, förfäras eller vad man nu gör när man inte uppskattar något för vad det är.

Det var ett riktigt bra råd. Detsamma sa en kuban till mig när jag vid ett stressigt tillfälle innan planet skulle gå hem tyckte att servicen var lite för långsam på flygplatscaféet (i ärlighetens namn var den fruktansvärt långsam) att det bästa när man kliver i land på Kuba är att ta ett djupt andetag och insupa så mycket tålamod som bara är möjligt, eftersom allt tar mer tid där.

Jag har omfamnat Kuba under veckan som gått, och fått vara med om så många berikande och energigivande stunder. Och jag tänker att rådet att omfamna gäller allt i livet. Det är så lätt att stressa upp sig över att något tar lite för lång tid, att förfäras över snön som faller fastän man inte kan göra något åt det, att oroa sig över morgondagen fastän den inte har inträffat ännu, att klaga på kollegorna som inte agerar som man själv tänkt…

Omfamna istället. Ta saker, arbetsuppgifter och människor för vad de är. Hela livet kan bli så mycket mer berikande och energigivande med den inställningen.

DSC_1236 DSC_1226 fullsizeoutput_2bfa DSC_1423 IMG_4436 IMG_4543 IMG_4413DSC_1420

Under Moderator
07 Nov, 22:22