Vågar du vara operfekt?

”Det är så svårt för mig att tänka ‘good enough’ jag som är en prestationsprinsessa”. Kommentaren kommer den här gången från en högt uppsatt kvinnlig chef under ett samtal som handlade om vår vilja och ambition att göra allt perfekt. Män säger det inte högt men tänker likväl att de behöver prestera perfekt för att duga – att om de inte gör det så kan de bli påkomna som en bluff. Det är min erfarenhet av alla de ledare som jag talartränat genom åren. Alla vill vi vara perfekta och prestera på topp, utan möjlighet för omgivningen att ifrågasätta ett dugg. Naturligt.

Jag har själv klantat till det ett par gånger på slutet. Inte grovt, inte så att det blivit tidningsrubriker och de få som sett och märkt har nog inte höjt på mer än möjlightvis ett halvt ögonbryn, men själv har jag funderat på varför jag tycker att det är så jobbigt att misslyckas, om än bara litegrann. För jag vill vara perfekt. Jag vill vara professionell. Jag vill vara oklanderlig. Men ärligt talat – är det ett framgångskoncept?

Många pratar om vikten av att våga misslyckas. Och det är betydligt lättare sagt än gjort. Därför läser jag ”Våga vara operfekt” av Brené Brown och blir påmind om vikten av äkthet, lek, samhörighet och tillit. Att jag är värdefull, till och med då jag klantar mig. Även om det skulle leda till rubriker. Lättare sagt än gjort. Vi är snabba på att döma. Men jag vill inte vara sån. Inte mot andra, inte mot mig själv.

Därför är jag så glad att det är en av huvudteserna i min bok, som lanseras om ett par veckor. Släpp retoriken – fokusera på publiken. Om du vill lyckas nå fram till andra så handlar det inte om att göra det på ett perfekt oklanderligt sätt, utan om att göra det på ett äkta sätt – det är först då det blir trovärdigt. I det äkta tillåts misstag. Något de flesta jag talartränat ser som det allra värsta: att råka göra fel på scen. Men om du vill lyckas, så handlar det inte om att du ska fokusera på dig själv, och på att du ska vara perfekt. Det handlar om att lägga allt sitt fokus på den du vill nå.

 

Här berättar jag mer om boken, som kommer att finnas till försäljning från den 27 september. Bland annat på Bokus.com.
”Retorik handlar om att vi ska vara perfekta som presentatörer.
Men vi människor tror inte på perfekta presentationer,
vi tror på äkta personer”. 
13 Sep, 21:21

Inlägget har inga kommentarer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Tillbaka