Når du din publik/målgrupp?

För att nå sin publik eller målgrupp handlar det om att engagera. Oavsett om vi pratar om sociala medier, reklamkampanjer, konferenser… Det är så många som vill nå sin publik, men där publiken tröttnar redan innan engagemangsförsöket påbörjats. För att man gör det fel. För att man mer pratar om sig själv än det som berör.

Meridiumdagen idag gjorde man många rätt, och då tänker jag inte i första hand på valet av moderator (det är tydligen viktigt med humor också för att nå sin publik, och här var ett taffligt försök till lite glimt i ögat ;-)). Genom att blanda talare där vissa var framför allt för att inspirera kring hur man bland annat ska skapa succé i sociala medier genom hur man jobbar med sitt innehåll, medan andra talare pratade mer om konkreta tips på hur man verkligen gör. Publiken fick välja mellan två olika spår, tio minuters bensträckare mellan varje presentation, de flesta presentationer bara 30 minuter långa (förutom de två Key Notes i början och slutet på dagen). Hela tiden med möjlighet att interagera genom ett interaktivt verktyg, och så fysiskt såklart.

Frida Boisen – nyligen framröstad till Årets Digitala Ledare, rankad som en av Sveriges topp tre digitala superprofiler och en av Sveriges 150 Superkommunikatörer som skrivit boken ”Digital succé – så lyckas du med sociala medier” – avslutade dagen med fart och fläkt och en gigantiskt portion energi. Hon uppmanade till att hitta sin själ, sin story och att tala till hjärtat. För det är det som engagerar. Inte att berätta hur förträfflig man är. Vilket så många av oss pysslar med när vi försöker göra digital succé. Med mindre bra resultat.

Hemläxan är given. Ta fram vad och varför du vill nå din publik och din målgrupp, och börja. Med fokus på den du vill nå. Skruva sedan på det du kommunicerar i olika former och varianter och kanaler. Om och om igen. Det behöver inte vara perfekt. Bara det talar till hjärtat.

fullsizeoutput_2cd9 IMG_0805 Moderator Meridiumdagen

 

 

23 Nov, 17:17

Inlägget har inga kommentarer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Tillbaka